Voorpagina De Telegraaf, 1-3-1995

Supermarkten azen op migrant

Meer gekleurd personeel
Door Jos Hagers

Groningen, woensdag
Migranten in ons land geven jaarlijks zo ’n zes miljard gulden aan boodschappen uit. De grootste Nederlandse supermarktconcerns Albert Heijn, Konmar en Van den Broek zijn in de slag om snel, een nieuwe multiculturele klantenkring te veroveren.

Geadviseerd door dr. David Pinto, directeur van het Intercultureel Instituut in
Groningen, proberen de levensmiddelenbedrijven door verbreding van hun assortiment met exotische producten en door de aanstelling van meer “gekleurd” winkelpersoneel aantrekkelijker te worden voor vreemdelingen.

De uit Marokko afkomstige intercultureel deskundige Pinto voorziet, dat ook andere bedrijven hun verkoop snel op ‘een meer multiculturele klantenkring af zullen stemmen; “Etno-marketing is voor winkeliers het nieuwe toverwoord, want inspelen op de speciale wensen van migranten doet de kassa rinkelen. Zo blijkt dat 80 procent van de Turkse jongeren een video heeft, tegen 40 procent van
hun Nederlandse’ leeftijdgenoten.
Het besef bij supermarktdirecties, dat het aanstellen van “gekleurd” personeel effectief is om een multiculturele klantenkring te trekken, kan in Nederland voor een cultuuromslag zorgen” , zo voorziet Pinto.
Van de actie bij de supermarkten verwacht hij in ieder geval een veel positiever resultaat, dan van de met miljoenen guldens aan overheidssubsidies gesteunde anti-racisme campagnes. Dr. Pinto ziet niets in de Nationale Anti-Racisme Campagne Allemaal Anders, Allemaal Gelijk, die vorige week door premier Kok werd gestart. “Het is allemaal goed bedoeld maar niet effectief.
Actievoerders van hetzelfde ‘papegaaien-circuit’ bestrijden alleen de gevolgen van racisme, maar pakken niet de oorzaak, het gevoel van onvrede bij de proteststemmers, aan”.

Behulpzaam

“Het beste wapen tegen racisme is er voor te zorgen, dat in Nederland toegelaten vreemdelingen zich zelf zo snel mogelijk kunnen redden.  Een behulpzame migrante bij de kassa van de supermarkt, doet heel wat meer dan een anti-racisme-campagne, die de naamsbekendheid van ultra-rechts gigantisch opblaast,” vindt dr. Pinto.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.