Voorpagina De Telegraaf, 24-10-1995

Exotische producten zijn ‘goud’ voor supermarkten

door Jos Hagers
DEN HAAG, dinsdag

De verkoop van exotische producten bij de Nederlandse supermarkten blijkt al in een paar maanden tijd een daverend succes te zijn.  De grootste Nederlandse supermarktconcerns, die met de verbreding van hun assortiment met exotische producten een nieuwe multi-culturele klantenkring willen veroveren, rekenen dit jaar al op miljoenen guldens extra winst. Bovendien heeft de uitbreiding van de supermarkten met exotische hoekjes ook voor duizenden nieuwe banen voor migranten gezorgd. Volgens het hoofd consumentenzaken van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel CBL, Fenna Janssen hebben nu al ruim 15.000 meest jonge migranten een baan bij supermarkten en levensmiddelenzaken: een forse stijging sinds begin dit jaar. Met ruim 5 procent migranten op het totale personeelsbestand, zit men boven het landelijke gemiddelde.
Het personeel van veel supermarkten in de Randstad, Hengelo, Utrecht en Enschede bestaat volgens Fenna Janssen nu al voor de helft uit migranten. Het advies van dr. David Pinto, directeur van het
Intercultureel Instituut in Groningen aan de supermarktconcerns om naast hun vaste klanten een multiculturele klantenkring te veroveren, blijkt een schot in de roos te zijn, vindt het CBL.
Migranten in ons land geven jaarlijks zo’n zes miljard gulden aan boodschappen uit. Tot dusver kochten vreemdelingen vooral op de markt, maar ze hebben nu ook de supermarkt ontdekt, waarbij ze door migranten personeel over de drempel worden geholpen.
“Je ziet ook steeds meer dat filiaalchefs dankbaar gebruik maken van de kennis van migrantenpersoneel, dat precies kan vertellen, dat je aan Surinamers alleen maar kip kan verkopen, wanneer de daarbij behorende kruiden ook verkrijgbaar zijn” vertelt Fenna Janssen.
Bij Albert Heijn is het aantal filialen dat exotische producten verkoopt sinds de start bij 60 winkels begin dit jaar, tot 160 zaken uitgebreid. “De uitbreiding van het assortiment met exotische producten is echt een succes.
Ook bij onze Nederlandse klanten, die na een verre, exotische vakantie, naar wel wat meer zoeken, dan een pizza”, aldus Albert Heijn woordvoerster Pascal Smeets.

2 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Laat een reactie achter aan JanH Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.